Plein soleil – hurmuri ilman omaatuntoa

Patricia Highsmithin kuulun Tom Ripley -romaanisarjan aloitti The Talented Mr Ripley vuonna 1955. Siitä teki Réne Clément kaikkien aikojen ensimmäisen Ripley-elokuvan vuonna 1960, nimellä Plein soleil, suomennettuna Kuuma aurinko (sananmukaisesti: Paljas aurinko).

Elokuva on ranskalais-italialaista tuotantoa ja sen kielenä on ranska, vaikka siinä kuvataan nuoria amerikkalaisia Italiassa. Maisemat ja kaupunkinäkymät aukeavat silmäähivelevästi Välimeren valossa, pastellisävyissä, ja kuvittavat aikaansa monine jo hienosti historiallisiksi muuttuneine yksityiskohtineen. Elokuva alkaa Rooman Via Venetolta, missä kuvattiin myös Fellinin La Dolce Vita. Nämä elokuvat yhdistää Nino Rota, joka sävelsi molempiin musiikin.

Plein soleil’n kulttimainetta ovat luoneet sen saumattomasti toisiinsa nivoutuvat elementit: käsikirjoitus Highsmithin pohjalta, intensiivinen ohjaus, hieno kameratyöskentely ja ennen kaikkea nuori Alain Delon.

Delon on ensimmäisessä isossa roolissaan loistava – hänen lähes ylimaallinen kauneutensa yhdistyneenä roolihahmon tyyliteltyyn paatuneisuuteen kylmää ja kiehtoo. Katsoja unohtuu välillä samaistumaan häneen, on hänen puolellaan, vaikka ei haluaisi.

Highsmith piti Delonia roolissaan erinomaisena, täydellisenä. Tom Ripleyn hahmon onkin oltava hurmaava, koska hän ei onnistuisi huijauksissaan ilman vahvaa magnetismia. Kaikki elokuvassa vääristyy Tomin peilimaailmassa: henkilöllisyys, ihmissuhteet, omistus, ystävyys ja rakkaus. Hän ei ole kukaan – mutta hän voi myös olla ystävänsä Philippe Greenleaf (Maurice Ronet), kun siitä on hänelle hyötyä. Elokuvassa pyöritään kohtalokkaassa kolmiodraamassa, jonka osapuolia ovat Tomin ja Philippen lisäksi Marge (Marie Laforêt). Tom juonii itselleen ystävänsä minuuden, varat ja tämän naisystävän rakkauden, mutta hän on vain hivenen edellä jäljittäjiään, mistä syntyy piinaava jännitys.

Mukana tarinassa on ilmeinen homoeroottinen lataus, joka ilmenee osin tiedostamattomana ja nostaa pintaan miesten välisiä jännitteitä, jotka kulminoituvat purjeveneessä Välimerellä. Vesielementti, pinnan päällinen ja alinen, luo elokuvaan monitasoisia merkityksiä. Elokuvalla on mm. vesiteeman ja katoavien/esille ilmaantuvien ruumiiden kautta yhteyksiä – ei ehkä sattumalta – Clouzot’n Pirulliset (Diabolique) -elokuvaan vuodelta 1955.

Highsmith arvosti Delonin roolisuorituksen lisäksi Clémentin elokuvaa muutenkin, tiheiltä tunnelmiltaan osuvana, mutta kylmähermoinen kirjailija ei pitänyt lopusta. Clémentin oli ilmeisesti annettava periksi yleiselle moraalille ja paha saa (todennäköisesti) palkkansa. Loppu on kuitenkin elokuvallisesti tehokas ja jää hivenen auki.  /Anneli Jussila

HITUSEN HÄMYÄ -FESTIVAALI: Réne Clément, Plein soleil (Ranska/Italia 1960) su 14.11. klo 17.30 Museo Militarian elokuvasalissa (2. kerros). 113 min. K16. Eng. tekstitys. Päärooleissa Alain Delon, Maurice Ronet ja Marie Laforêt. Liput (10 €) Kino Tavast ry:n verkkokaupasta https://kinotavast.tapahtumiin.fi esityspäivänä käteisellä (tasaraha) elokuvasalin ovelta klo 17.00 alkaen.

Näytöksen tukijana Hämeenlinnan suomalais-ranskalainen yhdistys.